Cu o industrie care face sute de milioane de euro anual, piața online a livrării de produse alimentare oferă consumatorilor alimente dintre cele mai diverse, direct la ușa lor, pentru costuri minime.
Piața alimentară online a devenit din ce în ce mai populară, odată cu restricțiile impuse de lupta împotriva pandemiei de COVID 19, când a crescut cererea de alimente provenite de la producătorii locali (creștere survenită în urma promovării unui mod de viață mai sustenabil).
În acest context, iată tot ce trebuie să știți despre piața SNOP.
Piața SNOP operează într-o zonă definită clar din punct de vedere geografic, livrarea realizându-se în municipiul Suceava, iar produsele provenind de la maxim 50 de kilometri distanță. Ne propunem să colaborăm cu micile ferme locale pentru a putea comercializa și expedia/livra produsele proaspete atât către persoanele fizice, cât și către micii antreprenori din domeniul HoReCa.
Limitările proiectului nostru sunt evidente prin faptul că fermierii eligibili sunt din proximitatea municipiului Suceava, iar beneficiarii pot fi numai cei care locuiesc în această zonă. De asemenea, proiectul SNOP intră într-o concurență regională, întrucât concurează în mod direct cu lanțurile alimentare mai mari, care oferă din ce în ce mai mult alimente livrabile la domiciliu.
De asemenea, o altă limitare a piețelor locale, așa cum este și platforma SNOP, este reprezentată de faptul că puteți cumpăra numai produse care sunt în sezon și care pot fi cultivate în arealul geografic al Sucevei. Deși acest lucru vă oferă mai multe opțiuni decât achiziția directă de la poarta fermei sau dintr-o piață clasică, e greu să concurăm cu magazinele alimentare care livrează produse din locații îndepărtate. În principiu, pentru oamenii conștienți de beneficiile aduse mediului, aceasta nu constituie o problemă, dar în mod cert, nu este ușor să atragi majoritatea populației să mănânce alimente locale de sezon. Acestea fiind spuse, noi încercăm să compensăm disconfortul produs de sacrificarea varietății sortimentale, cu oferirea posibilității de a comanda mâncarea din confortul propriei case.
Un alt aspect important cu privire la avantajele proiectului SNOP, în comparație cu piețele tradiționale, este minimizarea interacțiunii umane (un factor foarte important în perioadele când numărul de infectări crește în mod accelerat), oferind în același timp posibilitatea (prin organizarea de evenimente, atunci când contextul permite) de a da mâna cu persoana care ți-a cultivat mâncarea și de a-i cunoaște povestea.
În ceea ce privește procesul de plasare a comenzilor pe platforma SNOP, acesta este unul foarte simplu. După ce selectați tipurile de alimente pe care doriți să le cumpărați, alegeți modalitatea de plată și noi vi le expediem la domiciliu sau, puteți selecta opțiunea de a ridica personal produsele. Pe viitor, ne propunem să dezvoltăm mai multe locații de preluare a comenzilor, pentru a eficientiza costurile cu transportul și a minimiza efectele nocive asupra mediului înconjurător.
Scopul nostru este de a crea și susține o relație între micii fermieri și comunitatea din care fac parte. Acest model funcționează pe bază de respect reciproc și oferă clienților posibilitatea de a achiziționa produse proaspete și calitative și de a stabili momentul livrării acestora, iar fermierilor, posibilitatea de a ajunge direct la beneficiarul final al produselor, eliminând astfel intermediarii. Acest lucru nu numai că aduce beneficii clienților, dar ajută și fermierii în tranzacțiile de marketing și gestionare.
Pentru clienți, confortul și varietatea sunt cele mai mari avantaje ale proiectului SNOP. Astfel, fără a fi nevoie să părăsiți locuința, puteți alege dintr-o varietate de produse proaspete, pe care să le primiți la ușă, în cel mai scurt timp posibil.
Deși sistemul este excelent pentru consumatori, SNOP aduce multiple avantaje și micilor producătorilor. Pentru fermieri, proiectul SNOP acționează ca o cooperativă tradițională, dar nu impune restricții de nici un fel cu privire la cantitățile care trebuie livrate. Micii fermieri beneficiază în mai multe moduri de avantajele asocierii, inclusiv manipularea plăților, ambalarea și distribuția produselor, economisirea de timp și energie, reducerea cheltuielilor de marketing și oferirea accesului pe o piață mai mare.
Furnizorii noștri sunt reprezentați de fermieri mici și mijlocii. Fără o prezență online, aceștia s-ar lupta, probabil, să-și vândă marfa și să concureze cu magazine alimentare mai mari, dintre care multe promovează și produse alimentare locale.
Problemele cu care ne confruntăm, în special cu privire la logistica ambalării și livrarea unor cantități mari de produse extrem de perisabile către clienți, fac foarte dificilă identificarea unui model sustenabil pe termen lung. Înregistrarea de profit pare a fi o misiune mai dificilă decât prognozasem, motiv pentru care identificarea unei modalități de extindere durabilă este următoarea provocare.